Cikkek

Turcsák Katalin

Gabonafélék

A gabonák alapélelmiszereink közé tartoznak, melyek magas keményítőtartalmuk révén energiát szolgáltatnak a szervezet számára. A gabonaszem négy részből áll: héj, héjalatti rész (aleuron réteg), magbelső és csíra. Attól függően, hogy a gabona feldolgozását követően mely részeit milyen arányban tartalmazza az adott termék, beltartalmi értékükben komoly eltérések lehetnek. Táplálkozás-élettanilag nagy jelentősége a teljes kiőrlésű gabonáknak van, mivel a gabonaszem egészét tartalmazzák, ezért élelmi rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagabbak. Gabonafélék közé tartozik a búza, rozs, zab, árpa, köles, rizs és a kukorica, továbbá a felhasználás jellege (helyettesíthetőség) miatt ide sorolandók az un. álgabonák (hajdina, amaránt, quinoa) is. Tekintettel arra, hogy a gabonafélék az egészséges étrend részét képezik, a legújabb hazai táplálkozási ajánlás (Okostányér®) szerint naponta 3 adagot – ebből legalább egyszer teljes kiőrlésű terméket – javasolt fogyasztani. Egy adagnak számít például: egy kifli vagy zsemle, egy közepes szelet kenyér, 3 evőkanál gabonapehely, illetve 20 dkg főtt tészta vagy rizs. Részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű pékárukat, a barnarizst, a teljes kiőrlésű vagy durum tésztákat és a cukrozatlan gabonapelyheket.