Cikkek

Turcsák Katalin

Húsok, halak, tojás

A húsok, halak és a tojás egy élelmiszercsoportot alkotnak, melyek közös jellemzői, hogy teljes értékű fehérjeforrások, vagyis az összes esszenciális aminosavat a megfelelő arányban és mennyiségben tartalmazzák. A tőkehúsok (nyers húsok) zsírtartalma tág határok között mozog (1-42%), dietetikai szempontból a zsírszegény változatok fogyasztása javasolt. Sovány húsok: csirke és pulyka (bőre nélkül), sovány sertéshús (pl. comb, karaj), sovány marhahús (pl. bélszín, tarja), borjú, nyúl. A húskészítmények (feldolgozott húsok) un. rejtett zsírokat is tartalmaznak, ezért közülük szintén a soványabb fajtákat (pl. sonkák) részesítsük előnyben.

A halak táplálkozás-élettani jelentősége a teljes értékű fehérjetartalom mellett, telítetlen zsírsavtartalmuknak köszönhető. Néhány kivételtől eltekintve, általában alacsony zsírtartalom jellemzi őket. A tengeri halakban és a busában többszörösen telítetlen zsírsavak (omega-3) is vannak, melyeknek fontos szerepet játszanak a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében, valamint az idegrendszer fejlődésében és működésében. Fogyasztásuk heti 1-2 alkalommal ajánlott.

A tojás komplett fehérjeforrás, biológiai hasznosulása az egyik legjobb az élelmiszerek közül, könnyebben megemésztjük, mint például a húsokat vagy a tejtermékeket. Vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag.