Cikkek

Turcsák Katalin

Zöldségek, gyümölcsök

Az egészséges étrend részeként minden étkezésnél javasolt zöldséget vagy gyümölcsöt enni, a naponta elfogyasztott ételek fele ebből az élelmiszercsoportból származzon. Jellemző tápanyaguk a szénhidrát; melyek közül a zöldségek főként összetett szénhidrátokat (keményítő, cellulóz, hemicellulóz, pektin), a gyümölcsök pedig egyszerű- (glükóz, fruktóz) és összetett szénhidrátokat is tartalmaznak. A hüvelyesek kivételével fehérjében szegények, zsírtartalmuk elenyésző. Élelmi rostokban gazdagok, ezért számos pozitív élettani hatásuk van. Fokozzák a jóllakottság érzetet, segítik a megfelelő bélműködést, megkötnek bizonyos káros anyagokat, csökkentik a táplálék tápcsatornán történő áthaladását, és növelik a széklet tömegét. A zöldségekben és gyümölcsökben található színanyagok (karotinoidok, polifenolok, antocianidinek) erős antioxidánsok, melyek védik a szervezetet a sejtkárosító szabadgyökökkel szemben. Jelentős mennyiségű vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, kiemelkedő víztartalmuk következtében pedig a folyadékszükséglet fedezéséhez is hozzájárulnak. Naponta legalább 40 dkg zöldséget és gyümölcsöt ajánlott fogyasztani, szem előtt tartva az idényszerűséget és a változatosságot. Elsősorban nyersen együk őket, mert a hőérzékeny vitaminok mennyisége sütés, főzés során csökken.