Cikkek

Turcsák Katalin

Zsírok

A zsírok energiát adó tápanyagok, grammonként 9 kcal-t tartalmaznak. Kémiai szerkezetük alapján feloszthatjuk őket telített, egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírokra; eredetük szerint pedig növényi, illetve állati zsírokra. Mind a növényi, mind az állati zsiradékok tartalmaznak telített és telítetlen zsírsavakat is, eltérő arányban. Táplálkozás-élettani megítélésüket a bennük található zsírsavak mennyisége és minősége határozza meg. Telített zsírsavak elsősorban a zsíros tejtermékekben, vajban és zsíros húsokban fordulnak elő, egyszeresen telítetlen zsírsavak a növényi olajokban és olajos magvakban, a többszörösen telítetlenek pedig szintén a növényi olajokban és a tengeri halakban. Az étrend nagyarányú telített zsírsavtartalma fokozott kockázatot jelent érelmeszesedés kialakulása szempontjából, azonban a többszörösen telítetlen (főként omega-3) zsírsavakban gazdag étrend védő hatással bír a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben. A különböző zsiradékok élettani hatását figyelembe véve elmondható, hogy mérsékeljük a zsíros húsok és tejtermékek (sajtok, tejszín, tejföl) fogyasztását, legalább hetente két alkalommal együnk halat, és az ételkészítéshez változatosan használjunk növényi olajokat.